Zmena životného štýlu pomáha pri abstinencii

závislosť a výživa„Intervencia v oblasti výživy od kvalifikovaného dietetika je dôležitou súčasťou liečby a uzdravenia sa z chemickej závislosti.“

Je životne dôležité, aby bol kvalifikovaný odborník na výživu súčasťou uzdravovania a základom prevencie recidívy u každého jednotlivca. Dôsledkom zneužívania drog a alkoholu je oslabenie z hľadiska výživy. Jej chronické zhoršenie spôsobuje vážne poškodenie pečene a mozgu, čo ešte posilňuje túžbu po drogách a alkohole a udržiava psychologický aspekt závislosti.

Počas liečby sa snahy zameriavajú na telesné zotavenie, poskytovanie primeranej výživy na vyživenie a uzdravenie mozgu, pečene a tráviaceho systému. Výživa má svoj význam pre mieru a kvalitu fyzického uzdravenia, jednotlivcov pripravuje na fungovanie na vyššej poznávacej, duševnej a spoločenskej úrovni. Zlepšený výživový status môže zefektívniť liečbu, zmenšiť túžbu po droge a alkohole a tým zabrániť recidíve. Odborníci na výživu by mali dôrazne zakročiť a zabezpečiť zapojenie sa do liečebných programov. Okrem toho sú povzbudzovaní k účasti na výskumnej činnosti v oblasti výživy, aby sa tak posilnila báza poznatkov v tejto oblasti.

(Stanovisko Americkej dietetickej asociácie, 1990)

Zlá výživa a nedostatok pohybu má katastrofálny dopad aj na zdravého človeka. No chemicky závislí si okrem zlého stravovania a životného štýlu ničia svoje telo drogami a alkoholom. Všetci aktívne závislí sú do určitej miery podvyživení. Azda najsilnejší je vplyv na dospievajúcich narkomanov v puberte: nadmerné zneužívanie chemických látok a zlá výživa môže negatívne ovplyvniť ich fyzický i psychologický vývoj. Niektorí odborníci sa dokonca nazdávajú, že viac trvalých škôd napáchajú zlé stravovacie návyky ako samotné drogy a alkohol.

Zneužívanie návykových látok oslabuje hlavné orgány telesné systémy, vrátane:

  • srdca,
  • centrálnej nervovej sústavy,
  • žalúdka a čriev,
  • pečene,
  • endokrinnej sústavy (produkuje a riadi telesné hormóny),
  • kostí,
  • svalov.

Výživná strava nám dodáva energiu a živiny potrebné na nahradenie opotrebovaných alebo poškodených buniek, udržiava funkčnosť nášho tela a podporuje rast.

Nedostatok živín negatívne vplýva na telo, jeho orgány a mozog.

Pri chemickej závislosti sa spaľujú obrovské množstvá dôležitých živín, vitamínov a minerálov v tele. Zlá výživa vedie k avitaminóze a nedostatku minerálov. Alkohol a drogy bránia telu v správnom vstrebávaní a rozložení živín a vylučovaní toxínov, môžu spôsobiť nechutenstvo, spomaľujú metabolizmus a človek toho zje menej.

♦ Narkomani majú často falošný pocit sýtosti, hoci zjedli len málo alebo vôbec nič. Často zabúdajú, aké je to byť hladný a pocit hladu si môžu vykladať ako túžbu po droge. Narkománia môže viesť aj k nadmernému chudnutiu a ubúdaniu svalstva. Všetko toto vyústi do podvýživy. Zanedbávanie stravy často vedie k žalúdočno-črevným ťažkostiam (hnačka, zápcha, neschopnosť riadne stráviť potravu, nechutenstvo).

♦ Alkohol nielenže telu žiadne živiny nedodáva, naopak – živiny telo potrebuje na pomoc pri detoxikácii od alkoholu v pečeni. Alkohol nahrádza zdravé potraviny, ktoré obvykle poskytujú kľúčové živiny a kalórie. Alkoholik si môže natrvalo poškodiť pečeň a pankreas. To vedie k problémom s regulovaním hladiny cukru v krvi. Dráždením tráviaceho traktu narúša vstrebávanie základných živín. Dobrá výživa môže pomôcť eliminovať tieto nepríjemné symptómy.

Zmena návykov


Zmeniť tento vzorec môže byť ťažké, ale pri uzdravení je to nevyhnutné.

Výživová starostlivosť by sa mala spájať s inými terapiami. Dobrá výživa môže zmenšiť túžbu po drogách a alkohole a tiež zabrániť recidíve. Jej cieľom je:

  • zabrániť nedostatku živín alebo ho napraviť,
  • vyriešiť problémy so stravovaním
  • pomôcť pri výbere zdravej stravy.

Na určenie stavu organizmu na úvod liečby pomôžu krvné testy.

Základom uzdravenia je zmena negatívneho správania na pozitívne. Pre dosiahnutie zdravého životného štýlu je dôležité, aby sme sa naučili vyberať si zdravú stravu. Keď sa ľudia cítia lepšie, je menej pravdepodobné, že zrecidivujú — vyvážená strava napomáha lepšiu náladu a zdravie. Najlepšie je začať výživovou pyramídou (pozri nižšie). Tá kladie dôraz na čerstvé ovocie a zeleninu, celozrnné obilniny, netučné alebo nízkotučné mlieko a mliečne výrobky, chudé mäso, hydinu, ryby, vajcia, strukoviny a orechy, a na stravu s nízkym obsahom trans-tukov, nasýtených tukov, cholesterolu a sodíka, s obmedzeným príjmom cukru, kofeínu a spracovaných a nezdravých potravín.

výživová pyramída

Ako začať?

Najmä na začiatku uzdravovania z chemickej závislosti vylúčte zo svojho jedálnička:

  • cukor a
  • kofeín.

Konzumácia veľkých množstiev sa neodporúča. Tieto dve položky sa často stanú náhradami za predtým užívané drogy alebo alkohol.

Do jedálnička zaraďte:

  • veľa uhľohydrátov – celozrnné potraviny, strukoviny, orechy, chudé mäso.
  • zdravé bielkoviny (ryby, strukoviny, orechy),
  • 8 pohárov vody denne – Voda tvorí cca 60 % nášho tela a je dôležitá pre jeho správne fungovanie. Vyplavuje toxíny z tela, vrátane obličiek, ktoré môžu byť poškodené zneužívaním návykových látok. Vodu strácame potením, dýchaním, močením a pri pohyboch čriev, preto ju treba dennodenne nahrádzať. Už pri malej dehydratácii sa môžeme cítiť unavení a bez energie. Nečakajme na pocit smädu, vtedy už môžeme byť dehydratovaní.
  • bylinkové čaje,
  • čerstvé ovocie a zeleninu – všetky farby,
  • zdravé tuky – v olejoch, semenách, orechoch.

Uzdravujúci sa závislí zvyčajne lepšie znášajú menšie, častejšie jedlá. Tie pomôžu pri zmenšení problémov spôsobených túžbou po droge a prejedania sa.

Výživové doplnky pri uzdravovaní

Pomáhajú regenerovať telo a doplniť vyčerpané zásoby základných živín. Tiež pomáhajú obnoviť správnu biochemickú rovnováhu v mozgu. Patriť medzi ne môžu:

  • vitamíny skupiny B,
  • vápnik,
  • horčík,
  • draslík,
  • zinok,
  • vitamín C atď.

Vitamínové a minerálne doplnky a vitamíny skupiny B podporujú bdelosť, sústredenosť a prirodzenú energiu. Zásoby B vitamínov a väčšiny aminokyselín v tele sa počas aktívnej závislosti vyčerpajú. Doplnky môžu pomôcť zminimalizovať dlhodobé dôsledky nesprávnej výživy.

Zmena životného štýlu

pociti-rozdiel1

Veľa z toho, čo potrebuje uzdravujúci sa závislý robiť musíme všetci robiť aj tak: dobre sa stravovať, cvičiť, mať dostatok spánku a užívať doplnky (najmä v počiatočnej fáze uzdravovania).

Ak bojujete s chemickou závislosťou, či už sú to pouličné drogy,
alkohol alebo zneužívanie liekov na predpis,
asi nemáte veľký záujem o cvičenie, dobré stravovanie
alebo dostatok spánku…
mám pravdu?

No vedeli ste, že uskutočnením niektorých z týchto pozitívnych zmien by ste mohli veľmi znížiť negatívne telesné a emocionálne vedľajšie účinky absťáku?

Každý sa musí rozhodnúť sám, čo urobí so svojím životným štýlom a ako sa rozhodne ohľadne výživy alebo fyzických činností. Pre mnohých sa môže rané obdobie uzdravovania stať úžasným obdobím na uskutočnenie niektorých pozitívnych zmien. Môžete patriť medzi nich.

Zdroje: internet